Despre mine

Cluj-napoca
life in the chocolate lane

vineri, 4 februarie 2011

Cititoarea in palma

De fapt era o tiganca ghicitoare a viitorului. Asa zicea ea.
Am intalnit-o la bunici, intr-un sat.
Bunica mi-a aratat-o si mi-a spus sa ma feresc de ea, povestile obisnuite, ca tiganii fura copiii mici, in special fetele, si ii mananca.
Eram speriata, dar nu excesiv.
Cand aveam 12-13 ani, intr-o vara, ma plimbam pe ulita, de fapt trebuia sa ajung la o matusa pentru a lua lapte si mere de vara, dar era asa de cald si prafos si eu nu aveam chef nici spor si mergeam incet, praful imi gadila degetele goale din sandale si soarele imi ardea mainile si picioarele.
Imi dadusem jos palaria de paie din cap desi bunica imi zicea mereu ca voi face insolatie - in cuvintele ei - creierul mi se va topi si va incepe sa fiarba si spuma imi va curge pe urechi. Copilaria mea a fost impanata cu povesti asemanatoare. Poate asta e motivul pentru care nu prea ma sperie horror-urile.

Parasisem strada principala de ceva timp si eram pe o ulita laterala, cu tufe si pomi pe margine. Mirosea a verdeata. Atunci a aparut tiganca. Era slaba, neagra si imbracata taare colorat. Asta i-a atras simpatia mea imediata. Si avea cercei mari si stralucitori. Cei mai frumosi pe care-i vazusem vreodata. A venit la mine, mi-a luat mana cu mana ei osoasa, neagra cu unghii mari si groase si negre de pamant si tutun, calda si uscata si batatorita. Si mi-a zis.

Mi-a zis ca voi fi fericita si iubita. Ca voi cunoaste iubirea cea mare si voi fi a unui singur barbat. Ca voi avea lumea la picioare si ca voi muri tanara si frumoasa. Si ca toata lumea ma va plange.

Atat, s-a intors si a plecat.
Am ramas uimita si fara glas, cu mana intinsa in mijlocul ulitei.
Apoi, urnita de frisoane - pentru ca incepuse sa-mi fie frig in ziua fierbinte de vara, am grabit pasul catre matusa.
Pana m-am intors acasa m-a prins ploaia si am uitat cu totul de poveste.

Nimeni nu stie ce s-a intamplat cu tiganca ghicitoare.
Bunica are alzheimer si nu mai stie nimic.
Nu cred in vrajitoare sau in ghicitoare, dar inca mai simt frigul care m-a cuprins cand m-a lasat tiganca in ulita.
Si, daca a avut dreptate, daca era mai mult decat o femeie batrana, nebuna si beata, e tocmai existenta pe care mi-o doresc. Mi-e atat de teama de o batranete lipsita de demnitate si frumusete dar invaluita in poking, proding si chinuri.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu